Papp Róbert

Tudományos film, 2006/2007-2

1. előadás
Hangok & Természetfilmek
2007. február 10. 11:00~15:00


A film hangja

Némafilm
  • csak látvány működött
  • széles gesztusokkal játszották el a dialógusokat
  • tipikusan hangra épülő szori (gag)
  • fontos szövegelemeket feliratokon mutatták
  • vetítéskor zongorakíséret, esetleg vásári kikiáltó moderálta a bemutatót
Hangosítás technikai megoldása
  • 20-as évektől hangfelvételek készültek
  • filmhang + kép -> probléma: SZINKRONITÁS (kockánkénti megfelelés)
  • kamera + magnó közös vezérlése (pilotjel)
  • később kvarckristály (mert pontos frekvencián rezeg) vezérli mindkét felvevőt
    Pilotkábel nélkül vezérli mindkét felvevőt
  • csapó
    a szinkronitás pontja
    jelenet jellemzőit írták rá -> laborban válogatáskor segített
A film hangja
A hangok mintegy összetett ingercsomag részei kiegészítik a film látványvilágát. Dramaturgiai szerepük nagy, érzékletessé teszik az ábrázolt világot, részük lehet a figyelem irányításában. Időbeliségük a látványon kívüli hangok mint hiánydramaturgiai jelenségek hatásosan segítik a néző figyelmének irányítását.
Hangosfilm
  • egyirányú kommunikáció (néző felé)
  • kép és hang szinkrontja
  • kép közvetítő szerepe:
    • alak
    • arc
    • tekintet
    • mimika
    • testartás
    • mozgás
    • környezet
    • ...
  • hang közvetítő szerepe:
    • verbális információ
      • narrátor
        magyaráz, informál; legtisztább kifejezés
      • dialógus
        szövegmondás
      • monológ
        érzelmi állapot, vélemény
      • belső monológ
        valakinek a szemszögéből, általában erős érzelmi indulati tartalommal mondott szöveg
    • nemverbális információ
      • színez, kiegészít
      • zörej
        képben látható/nem látható személyhez, tárgyhoz köthető hangeffektus
      • zaj
      • zene
        érzelem kifejezésére, csend oldására
        1. látható képsor kiegészítőjeként utólagosan illesztett
        2. képben látható esemény, természetes hangfelvétel
      • atmoszféra
        környezetérzés; képi világot jellemző alapzaj, egyéni dominancia nélküli összessége.
      • zörejstúdió, zörejbrigád;
        lásd.: Coppola - Magánbeszélgetés (fsz.: Gene Hackman)
A hang nem tudatosul önmagában, kép + hang -> egyetlen benyomás
  • vizualitás
  • keverés
    a film befejező műveleteinek egyike, a felvett kép és hanganyag digitalizálása számítógépen. Fontos, hogy az érthetőnek szánt szöveg kiemelkedjen a tömegzajból -> dialógus erősítése (min. + 6dB)
  • hang kövesse a mozgást
  • a kép jelentős mértékben fedi a hangot; szöveg kiemelkedése, ne változzon túl gyorsan a kép, ne keverjünk a szöveg alá dinamikus zenét
A hang dinamikája
(lásd. képnél kontraszt)
hangos és halk hangok aránya egy művön belül.
A legerősebb (még torzítás nélkül rögzíthető) és a felvevő készülékben keletkező alapzaj aránya

Elfedési jelenség

Filnézés -> ingercsomag
  • kép: képek több rétegben
  • dialóg: kimondott szöveg
  • zaj
  • zörej
  • atmoszféra
  • zene
Az egyes ingercsomagokon belül valamelyik összetevő domináns lesz, a másik a háttérbe kerülhet.
Több formája lehet attól függően, hogy látványban vagy az egyes hangsávok között alakul ki a helyzet.
Pl.:
  • napfénynél nem lehet a gyertya fényét lefényképezni
  • hangorkánból tücsök ciripelését nem lehet kihallani
  • beszéd, riport: egyszerre tömb ember beszél -> egyiket sem értjük
Elfedést okozhat az egyes elemek ritmusa, különböző mértékű változása is.
Pl.: videóklip: domináns a ritmus, a zene, a képek önmagukban rövidek, önállóan egyiket sem lehet megjegyezni
Az alkotó (főként a rendező) feladata, hogy a film munkálatai során eldöntse, hogy mely ingert, sávot kívánja előtérbe hozni, melyiket elnyomni.

Természetfilm

Egy élőlényt megközelíteni igen nehéz.
Ideális helyzet: Flaherty - Nanook, az eszkimó
Módszerek
  • lessátor
  • világítás, de nem túl sok
  • katonai módszerek: éjjellátó, infra (Mo-on nem egyszerű)
  • viszonylag drága
  • mostanában szélsőséges irányok
  • tudományos film
Érztékelés felsőfokon című sorozat (Gavin Campbell)
  • állatok kapcsolata a világgal
  • speciális felvételi eljárások: mikro-, makro-felvételek
    (kamera általában nem fix, kevés a normál optika, stb.)
  • slit-ek készítése (jelenetdarabok)
  • hogyan segítik a túlélést az érzékszervek
  • periszkóp-lencse
  • gyorsított, lassított felvételek
  • játékautó, modellrepülő kamera
Tudomány + kutatás keveredése, látvány.
Hatásos, ha nem szokványos, váratlan.
Mit akarunk ábrázolni? -> Hogyan?
Spielberg: Indiana Jones (-> kígyó)
Külsődleges hatások
Pl.: BBC szolgáltat, érdeklődést fenn kell tartani!
Mennyire értékes/hiteles a kapott információ
© All rights reserved by TWiStEr & PaulikR. Köszönöm -[PaulikR]-nek a segítséget!